Ik heb een vraag over een ingediende sloopmelding

Mijn sloopmelding is nog in behandeling

Is jouw sloopmelding in behandeling en heb je nog geen inhoudelijke reactie ontvangen? Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen. 

  • Het is niet toegestaan een sloopmelding aan te vullen. Een sloopmelding dient vanaf het moment van indienen volledig te zijn. Is jouw sloopmelding niet compleet? Dien dan een nieuwe sloopmelding in via het Omgevingsloket.

  • Je ontvangt binnen 2 werkdagen een ontvangstbevestiging. Heb je deze niet binnen 2 werkdagen ontvangen? Controleer dan jouw sloopmelding op het Omgevingsloket en/of dien de sloopmelding opnieuw in. 

  • Gaat het om een particuliere verwijdering van asbesthoudende materialen of een mutatiewoning (in het bezit van een woningcoöperatie)? Dan ontvang je binnen 7 kalenderdagen een inhoudelijke reactie. Voor alle overige situaties geldt een termijn van maximaal 4 weken. Deze reactie ontvang je (bij voorkeur) via e-mail. Wanneer er geen e-mailadres bekend is ontvang je een brief. 

  • De sloopmelding kan alleen eerder worden behandeld als er sprake is van een calamiteit. Denk hierbij aan een brand, instortingsgevaar of gevaar voor de omgeving. 

  • De behandelaar is telefonisch niet bereikbaar. Heb je een vraag over je sloopmelding die niet op deze site beantwoord wordt? Stuur dan een e-mail naar info@odbn.nl onder vermelding van het verzoeknummer en het adres. De behandelaar zal dan waar nodig binnen 2 werkdagen contact met u opnemen. 

Mijn sloopmelding is niet in behandeling genomen

Is jouw sloopmelding niet in behandeling genomen en wil je meer informatie over de afwijsreden? Hieronder vind je de meest voorkomende redenen.

  • Uit de sloopmelding, de bijbehorende documenten en/of de verwijzing naar een LAVS project blijkt niet wie de eigenaar van het gebouw is (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1a). 

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten blijkt niet wie de sloopwerkzaamheden gaat uitvoeren (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1b en punt 2). Deze gegevens kan je uiterlijk 2 werkdagen vooraf aanleveren via een e-mail naar info@odbn.nl. Vermeld in deze e-mail ook het zaaknummer (deze staat bovenaan de brief) en het adres.

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken om welk adres, kadastrale aanduiding en/of te slopen bouwwerk het gaat (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1d). Verduidelijk dit door een slooptekening toe te voegen. Hierin kun je met tekst of kleur aangeven welke delen gesloopt gaan worden. 

  • Uit de sloopmelding, de bijbehorende documenten en/of de verwijzing naar een LAVS project is niet op te maken wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1e). Een (indicatieve) datum moet opgegeven worden. Omschrijvingen zoals nader te bepalen, seizoenen, maanden e.d. voldoen niet. 

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken op welke wijze de werkzaamheden worden uitgevoerd (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1e). In het sloopmeldingsformulier kun je hier kiezen uit handmatig zonder elektrische apparaten, handmatig met elektrische apparaten, groot materieel of anders. 

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken wat de afvalstoffen zijn. Deze moeten gespecificeerd worden naar type. Bijvoorbeeld hout, staal en/of beton (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1f). Daarnaast moet per afvalstroom de hoeveelheid en de afvoerbestemming bekend zijn. 

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken wat de hoeveelheid van de afvalstoffen zijn. Deze moeten gespecificeerd worden naar type. Bijvoorbeeld hout 2 m³, staal 1 m³ en/of beton 3 m³ (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1f). Ook moet per afvalstroom de afvoerbestemming bekend zijn.

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken wat de afvoerbestemming van de afvalstoffen zijn. Deze moeten gespecificeerd worden naar type. Bijvoorbeeld hout 2 m³ locatie in plaats, staal 1 m³ locatie in plaats en/of beton 3 m³ locatie in plaats (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1f).

  • Om een bouwwerk dat is gebouwd vóór 1994 (gedeeltelijk) te mogen slopen moet een asbestinventarisatierapport (en eventuele vrijgavedocumenten) bij de sloopmelding zijn toegevoegd. Op de website van Ascert vind je een overzicht van gecertificeerde bedrijven voor asbest inventariseren en asbest verwijderen.

Mijn sloopmelding is niet geaccepteerd 

Is jouw sloopmelding wel in behandeling genomen maar heb je geen geaccepteerde sloopmelding ontvangen? Hieronder vind je de meest voorkomende redenen.

  • Om een bouwwerk dat is gebouwd vóór 1994 (gedeeltelijk) te mogen slopen moet een asbestinventarisatierapport (en eventuele vrijgavedocumenten) bij de sloopmelding zijn toegevoegd. Op de website van Ascert vind je een overzicht van gecertificeerde bedrijven voor asbest inventariseren en asbest verwijderen.

  • Bij de sloopmelding is een rapport toegevoegd waarvan de geschiktheid niet overeenkomt met de voorgenomen werkzaamheden. Controleer de geschiktheid van het asbestinventarisatierapport en de omschrijving in de sloopmelding. 

    Voorbeeld: 

    U heeft een sloopmelding gedaan voor het slopen van het gebouw, het asbestinventarisatierapport is alleen geschikt voor het verwijderen van de asbesthoudende materialen. De geschiktheid van het asbestinventarisatierapport komt daarmee niet overeen met de sloopmelding. U moet een nieuwe sloopmelding doen met een aangepast asbestinventarisatierapport. 

  • Het asbestinventarisatieonderzoek moet uitgevoerd en gerapporteerd worden volgens het Certificatieschema voor Procescertificaten Asbestinventarisatie en Asbestverwijdering (artikel 4.27 en 4.28 van de Arbeidsomstandighedenregeling). In de brief wordt aangegeven aan welk artikel het asbestinventarisatierapport niet voldoet. Je moet een nieuwe sloopmelding doen met een gecorrigeerd asbestinventarisatierapport. 

  • De informatie in de sloopmelding en de LAVS melding komen niet overeen; hierdoor is de sloopmelding niet duidelijk. Controleer alle informatie en dien een nieuwe sloopmelding in via het Omgevingsloket.

  • Uit de sloopmelding, de bijbehorende documenten en/of de verwijzing naar een LAVS project blijkt niet wie de eigenaar van het gebouw is (artikel 7.11 Besluit bouwwerken leefomgeving onder punt 1a). 

  • Dit moet ja zijn. Daardoor is er geen asbestinventarisatierapport aan de melding toegevoegd. Er moet een asbestinventarisatierapport worden toegevoegd en deze moet geschikt zijn voor de voorgenomen werkzaamheden. Op de website van Ascert vind je een overzicht van gecertificeerde bedrijven voor asbest inventariseren en asbest verwijderen.

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken om welk adres, kadastrale aanduiding en/of te slopen bouwwerk het gaat. Dit moet worden verduidelijkt door een slooptekening toe te voegen. Hierin kun je met tekst of kleur aangeven welke delen gesloopt gaan worden. 

  • Uit de sloopmelding of de bijbehorende documenten is niet duidelijk op te maken om welk adres, kadastrale aanduiding en/of te slopen bouwwerk het gaat. Dit moet worden verduidelijkt door een slooptekening toe te voegen. Hierin kun je met tekst of kleur aangeven welke delen gesloopt gaan worden.

  • Volgens de risicomatrix is het risico bepaald op minimaal 12 punten. Hierdoor moet er voor deze locatie een sloopveiligheidsplan worden opgesteld. Houd je je hierbij aan de voorwaarden en dien een nieuwe sloopmelding, voorzien van sloopveiligheidsplan in. De sloopmelding kun je indienen via het Omgevingsloket. 

Mijn sloopmelding is geaccepteerd maar de werkzaamheden mogen nog niet starten / ik heb een vraag over de Informatieplicht

Is jouw sloopmelding geaccepteerd maar mogen de werkzaamheden nog niet starten? Heb je een vraag over de Informatieplicht of wil je deze aanleveren? Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen. 

  • Tegelijk met de sloopmelding lever je informatieplicht documenten aan (artikel 7.5c van het Besluit bouwwerken leefomgeving). Meer informatie hierover is te vinden via het Informatiepunt Leefomgeving. Je mag pas starten met de werkzaamheden wanneer je hebt voldaan aan de informatieplicht en de acceptatie van de sloopmelding hebt ontvangen. Als je toch start met de werkzaamheden ben je in overtreding met artikel 7.5c en artikel 7.19a BBL en kunnen wij handhavend optreden.

  • Tegelijk met de sloopmelding moet je informatieplicht documenten aanleveren (artikel 7.5c en artikel 7.19a van het Besluit bouwwerken leefomgeving). Meer informatie hierover vind je via het Informatiepunt Leefomgeving. Je mag pas starten met de werkzaamheden wanneer je voldaan hebt aan de informatieplicht en de acceptatie van de sloopmelding is ontvangen. Als je toch start met de werkzaamheden ben je in overtreding met artikel 7.5c en artikel 7.19a BBL en kunnen wij handhavend optreden.

  • Wanneer je de informatieplicht documenten hebt ingediend, ontvang je hiervan een ontvangstbevestiging. 4 weken na het indienen van alle informatieplichten mag je starten met de sloopwerkzaamheden. Je ontvangt van de ODBN alleen een reactie op de door jou ingediende informatieplichten als er opmerkingen zijn. Ontvang je van de ODBN geen reactie en heb je alle documenten ingediend? Dan mag je na 4 weken starten. 

  • Uit de ingediende sloopmelding blijkt dat je nog niet hebt voldaan aan de Informatieplicht. In de brief wordt aangegeven aan welk punt je nog niet hebt voldaan. Meer informatie over de risicomatrix via het Informatiepunt Leefomgeving en meer informatie over de stikstofbeperkende maatregelen vind je via deze link. Je moet de informatieplicht document(en) minimaal 4 weken voordat de werkzaamheden starten aanleveren via het Omgevingsloket. Je ontvangt hiervan een ontvangstbevestiging.